Kolesterolrik mat

Kolesterolrik mat?


När du har ett förhöjt kolesterolvärde kommer du i första hand att behöva lägga om din kost, och förstås börja röra på dig.

Det är sällan läkaren skriver ut kolesterolsänkande medicin direkt det konstateras att du har för högt kolesterolvärde. Det är enbart om du har andra riskfaktorer som starkt ökar din risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, eller om du har ett extremt högt värde som du ordineras medicin direkt. Ofta brukar det också hjälpa med att börja motionera regelbundet och ändra kostvanor, så att man äter mat som inte höjer kolesterolvärdet.

Många behöver inte ta några mediciner eftersom ändrade livsvanor kan sänka värdena till en normal nivå.

Kolesterolrik mat inte alltid den du ska undvika

Det kan ju verka självklart att du ska ta reda på vilken mat som innehåller mycket kolesterol, och undvika just dessa produkter när du ska sänka dina kolesterolvärden, men det är inte riktigt så det fungerar.

De kostråd du kommer att få från din läkare är att undvika att äta mat som innehåller mättat fett, som till exempel.


  • feta ostar
  • feta charkuterivaror, som bacon och korv
  • feta desserter
  • hårda matfetter
  • godis
  • snacks

Detta är alltså inte matvaror som innehåller extra mycket kolesterol, utan det är andra ämnen du ska undvika, ämnen som faktiskt kan höja ditt kolesterolvärde mer än produkter som har ett större innehåll av kolesterol. Detta beror bland annat på att din kropp kan minska sin egen produktion av kolesterol om du äter mat som innehåller mer av det ämnet.

Det är ju nämligen så att kolesterol är ett ämne som till största delen tillverkas i din kropp.

Det är bara cirka en fjärdedel som du får i dig genom maten. Resten gör din kropp själv.

Äter du kolesterolrik mat kommer den egna produktionen att minska.

Vilken mat är kolesterolrik?

Men, naturligtvis är det så att om du redan har ett högt kolesterolvärde, ska du inte äta obegränsade mängder av kolesterolrik mat.

Det som gäller är att du kan äta av de varor som är kolesterolrika.

De vanligaste produkterna som innehåller mycket kolesterol är väl ägg och räkor. Det är matvaror som du säkert känner till att de innehåller en hög halt av kolesterol. För ett antal år sedan larmades det ständigt om kolesterolhalten i dessa produkter, och du varnades för att äta ägg till frukost.

Idag vet man att du kan äta ditt frukostägg utan att oroa dig, dessutom är det så att både räkor och ägg innehåller så mycket annat, som är nyttigt, och som faktiskt till och med kan hjälpa till att sänka ditt kolesterolvärde.

Andra kolesterolrika matvaror

Även om ägg och räkor är de livsmedel du kanske först tänker på när det handlar om kolesterolrik mat, finns det också en rad andra produkter som innehåller mycket kolesterol.

De kolesterolrika matvarorna kommer från djurriket, de är alltså animaliska. Det är till exempel:

Detta är alltså mat med ett högt kolesterolinnehåll, men som du ser finns det flera matvaror här, som man inte rekommenderar dig att avstå från.

Fet fisk är tvärtom mat man rekommenderar dig att äta för att skydda dig mot just de sjukdomar som ett högt kolesterolvärde kan öka riskerna för. Av denna anledning måste du när du har ett högt kolesterolvärde och även annars väga kolesterolinnehållet i en matvara mot den nytta som också finns i produkten.

Fet fisk, och räkor, innehåller till exempel höga halter av omega-3, som anses vara mycket skyddande för hjärtat, och de fetter som finns i den feta fisken är omättade, och alltså de fetter som kan minska halten av det onda kolesterolet, och också har en gynnsam effekt på det goda kolesterolet.

Se även kolesterolfattig mat.