Hjärt- och kärlsjukdomar

Hjärt- och kärlsjukdomar hör till de sjukdomar vi brukar prata om som folksjukdomar.


De är mycket vanliga och de flesta av oss känner nog någon som har eller har haft någon av dessa sjukdomar. Hjärtinfarkt, stroke, kärlkramp, blodproppar, hjärtsvikt är alla exempel på hjärt och kärlsjukdomar.

Att dessa sjukdomar är så vanliga beror i hög grad på det sätt vi lever våra liv.

Ofta hör du kanske hjärt- och kärlsjukdomar benämnas som välfärdssjukdomar eller livsstilssjukdomar, och visst är det så att vi många gånger själva lägger grunden till dessa sjukdomar, kanske utan att vara medvetna om det.

Hjärt- och kärlsjukdomar – vilka är riskfaktorerna?

Det finns många olika saker som tillsammans utgör riskfaktorer för att du ska utveckla någon hjärt- eller kärlsjukdom.

Många av dessa riskfaktorer har med ditt leverne att göra, och du kan därför påverka dem på egen hand.


De riskfaktorer som främst anses vara orsak till sjukdomar i hjärta och blodkärl är:

Det finns naturligtvis också andra orsaker som ärftlighet och boendemiljö och andra yttre faktorer.

Men de riskfaktorer som räknas upp ovan finns hos alla människor oavsett var man bor, vilken social eller ekonomisk status man har.

Du kan minska riskerna

Det är förstås så att ju fler riskfaktorer du har, desto större risk är det att du kommer att drabbas av någon hjärt eller kärlsjukdom.

Då är det glädjande att du faktiskt kan minska dina risker på egen hand i stor utsträckning. Du behöver varken medicin eller läkarhjälp för att ändra din livsstil, för att få flera av dina riskfaktorer att försvinna.

Om du befinner dig i riskzonen, och ser att flera av ovan nämnda riskfaktorer stämmer in på dig, kan du genast ta tag i saken och genomföra några förändringar:

  • sluta röka
  • börja motionera regelbundet
  • minska på godis och snacks
  • minska intaget av mättat fett, framför allt i feta charkuteriprodukter
  • minska på hårda matfetter
  • ät mer frukt och grönsaker
  • ät mer omättat fett

Med dessa tämligen enkla grepp kan du få bukt med en rad olika riskfaktorer.

Rökningen är självklar, där tar du bort en riskfaktor direkt om du slutar. Genom att äta bra mat med rätt fetter, och att röra på dig, till exempel med promenader varje dag, kan du sänka både blodtryck och blodfetter.

Samtidigt kan du också minska i vikt och bli av med den farliga bukfetman.

Ät gott och må bra!

Att få besked om att du måste lägga om kosten är kanske inte något du mottar med glädje.

Du ser framför dig tråkiga berg med grönsaker på tallriken och måste säga adjö till korv och chips. Det är dock inte alls tråkigt eller smaklöst att äta bra mat. Du kan börja försiktigt för att göra det lite lättare, och byta ut ditt matfett mot bättre fett. Öka grönsakerna, och prova framför allt på nya grönsaker.

Det finns mycket att välja på, och tänk på att ju färggladare de är desto mer nyttigheter finns det i dem.

Byt ut chipsen mot nötter och ölet mot ett glas vin.

Ett glas rött kan göra susen

Att dricka alkohol är sällan bra.

Dricker du mycket alkohol kommer ditt kolesterol att höjas, och även andra riskfaktorer påverkas åt fel håll. Dessutom kan alkoholen ge många andra sjukdomar, som inte har med hjärta eller kärl att göra. Det finns dock faktiskt något gott med ett litet intag av alkohol, och då är det rött vin det handlar om.

En liten konsumtion av rött vin har nämligen visat sig kunna ha en positiv effekt på hjärta och kolesterol.

Låt det dock stanna vid lite!

Om man ska ge en generell måttangivelse kan man säga att du, om du är kvinna kan dricka ett halvt glas rött vin om dagen, och en man kan tillåta sig ett glas.

Mängden kan naturligtvis variera något från person till person.

Men håller du dig till denna mängd, så kan vinet faktiskt vara nyttigt.

Vila för män

Ibland kan läkarvetenskapen komma med rön som är sköna att höra.

För det mesta är det råd som talar om vad du ska och vad du inte får, men om du är man kan du med gott samvete lägga dig på sofflocket och slumra till en stund mitt på dagen.

Man har i studier upptäckt att män kan minska sin risk att drabbas av hjärtinfarkt med över 30% om de tar en liten tupplur under dagen (ref.)

Kanske är det stressen som minskar av denna lilla lur.

Tyvärr gäller detta bara för män, så är du kvinna kan du inte hävda din självklara rätt till lite vila.

Du kan läs mer om hjärt- och kärlsjukdomar genom att gå till respektive sida om högt blodtryck, hjärtsvikt eller kärlkramp.