Triglycerider

Triglycerider är en sorts fetter eller oljor som finns i ditt blod.


Triglycerider är kanske ett främmande ord för dig, eftersom det är de andra blodfetterna, kolesterolet, som oftast nämns när vi talar om blodfetter. Kolesterol finns i två former, men dina blodfetter består alltså också av triglycerider, och precis som när det gäller kolesterol så är det inte bra att ha för höga halter av triglycerider.

Vad är triglycerider?

Triglycerider är alltså en sorts fett, och detta fett använder vi oss av för att lagra energi.

Man kan alltså säga att den fettväv som finns i din kropp till allra största delen består av triglycerider. Om man ska ange ett kemiskt begrepp, består triglycerider av tre stycken fettsyror som är sammankopplade med en glycerolmolekyl. Anledningen till att vi säger triglycerider, och inte triglycerid, är att det finns många olika former, vilka har olika molekylvikt.

Triglyceriderna kommer från den mat du äter, och tillverkas alltså inte i kroppen, så som kolesterolet gör.

Huvuddelen av fettet i den mat du äter, består av triglycerider, men hur de olika triglyceriderna är sammansatta varierar mellan olika fettråvaror. Som exempel kan vi ta fett från olivolja, som består av 75% enkelomättat fett, och smörfett som består av 75% mättat fett. Då vet du kanske att rekommendationerna vid högt kolesterolvärde och även högt blodtryck är att minska på det mättade fettet, och äta mer omättat fett.


Triglycerider kan orsaka åderförfettning

Du vet säkert att kolesterol kan orsaka åderförfettning, eller det som vi tidigare kallade åderförkalkning. Det är då främst det farliga kolesterolet LDL som är orsaken, men även höga halter av triglycerider är en bov i dramat.

Ditt levnadssätt är avgörande

Precis som när det gäller kolesterol betyder dina levnadsvanor mycket även för halterna av triglycerider i ditt blod.

Hur du lever påverkar mängden liksom vissa sjukdomar.

Faktorer som kan ge höga halter av triglycerider är:

  • en osund livsstil
  • övervikt
  • i vissa fall diabetes

En del av dessa faktorer kan du ju själv påverka, som övervikt och dina levnadsvanor.

Om du ser till att börja motionera regelbundet och äta mer näringsriktig mat, kommer också dina triglyceridhalter att sjunka. Och, som du kan se så ger det ena det andra här. Om du äter mindre fet mat och mera frukt, grönt och rotfrukter kommer du också att minska i vikt eller bli av med din övervikt. Inte sällan har ju också diabetes sin grund i övervikt och dåliga kostvanor.

Du har därför mycket att vinna på att ändra din kosthållning och se till att röra på dig.