Onda kolesterolet

Kanske har du hört talas om det onda kolesterolet, och det goda? Vad betyder då detta? Är inte allt kolesterol farligt? Nej, det är faktiskt till och med så att kolesterol är helt nödvändigt för din kropp.


Vore det bara farligt, skulle troligen inte kroppen själv tillverka detta ämne.

Kolesterol är ett fettliknande ämne som produceras i din lever. Du får också i dig kolesterol genom maten, men den största delen tillverkas faktiskt inne i kroppen.

Det goda och det onda kolesterolet

Det onda och det goda då? Vad är det? Det kolesterol som finns i din kropp är av två olika typer. Båda två behövs för dina celler, och för att tillverka hormoner, vitaminer och garvsyror i kroppen.

Men, blir det för höga halter av det ena är det inte bra.

De två typerna av kolesterol kallas LDL kolesterol och HDL kolesterol. LDL är det kolesterol som kallas det onda kolesterolet. Som sagt är även detta ett livsnödvändigt ämne för din kropp, men när det blir för mycket av LDL kolesterol kan det sätta sig som avlagringar i dina blodkärl och orsaka det som kallas åderförfettning. Detta kan ge upphov till hjärt- och kärlsjukdomar, som stroke, hjärtinfarkt eller kärlkramp.


HDL är det kolesterol som ofta kallas det goda kolesterolet, och det har bland annat till uppgift att transportera bort det onda kolesterolet från dina blodkärl. När man säger att du ska sänka ditt kolesterolvärde är det alltså inte halten av alla sorters kolesterol du ska sänka, utan du ska försöka få låga halter av LDL kolesterol, alltså det onda kolesterolet. Av det goda kolesterolet, HDL, ska du sträva efter höga halter, eftersom det hjälper till att hålla dina blodkärl rena, och på så sätt minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad gör det onda kolesterolet?

LDL, eller det onda kolesterolet, gör som sagt en hel del nytta i din kropp, så länge det inte finns i för stor mängd.

När det blir för mycket av det onda kolesterolet fastnar en del i cellväggarna, och när det kommer in i dina blodkärl börjar det härskna, eller oxidera som man säger på fackspråk.

Det bildas då så kallat plack, och blodkärlen blir tjocka och ojämna. Något som kan leda till hjärtinfarkt, stroke och blodpropp, till exempel.

Hur kan du förebygga höga halter?

För att hålla dig frisk och undvika onödiga risker att drabbas av sjukdomar i hjärta eller blodkärl, kan du genom ditt sätt att leva förebygga att du får för höga halter av blodfetter, och då i synnerhet det onda kolesterolet i ditt blod. Det finns några faktorer som påverkar ditt kolesterolvärde markant:

  • bra mat
  • motion
  • antioxidanter
  • omättade fetter minskar LDL, exempelvis avokado och vegetabiliska oljor
  • betaglukaner (en sorts fibrer som finns i grönsaker, baljväxter och frukt bland annat)

Om ditt kolesterolvärde är för högt, och om du har mycket av det onda kolesterolet kommer din läkare att säga till dig att börja motionera och lägga om dina kostvanor. Bland annat ska du äta mindre fet mat, och öka intaget av frukt och grönt.

Detta är vad man alltid börjar med, både när det gäller kolesterol och högt blodtryck.

Skulle inte dessa åtgärder hjälpa kan du få medicin, men oftast ger det bra effekt att vidta dessa åtgärder. I vissa fall kan höga kolesterolvärden vara ärftligt, och då kanske inte ändrade vanor påverkar, och man måste sätta in medicin för att hjälpa till att skapa en bra balans av blodfetter i ditt blod.

Undvik detta

Det finns en del faktorer utöver maten som kan påverka ditt kolesterolvärde. Några av dessa är:

  • rökning
  • stress
  • diabetes
  • sjukdomar i hypofysen

Sjukdomar du har drabbats av kan du naturligtvis inte påverka själv, men har du diabetes eller lider av någon sjukdom i hypofysen som kan påverka ditt kolesterolvärde kontrolleras du säkert och får också behandling för det.

Däremot kan du själv göra något åt saken om du röker. Sluta röka är aldrig för sent, och det ger inte bara positiv effekt på dina blodfetter, det ger också en rad andra vinster ur hälsosynpunkt, så det finns egentligen ingen anledning att tveka.

Sluta idag och förläng ditt liv!

Stress är det också svårt att påverka själv, i de flesta fall. Det du kan göra är att i möjligaste mån undvika att utsätta dig för långvarig stress, och försöka hitta möjligheter att koppla av då och då.

Stress kan ge både ökad bukfetma och höjda halter av det onda kolesterolet.