Kostråd kolesterol

Här kan du läsa om kostråd kolesterol, vad som gällde förr och vad som gäller nu.


Om du vid en provtagning har ett för högt kolesterolvärde kommer du att ordineras att ändra dina matvanor för att försöka sänka kolesterolhalten i ditt blod.

Det är sällan en läkare skriver ut medicin direkt man upptäcker högt kolesterol.

Om du löper extra stor risk att få någon hjärt- eller kärlsjukdom på grund av att du har flera riskfaktorer, eller om ditt kolesterol är mycket högt och det har ärftliga grunder kan det eventuellt bli aktuellt med medicinering redan från början, men i de allra flesta fall försöker man först med koständring och motion. Har inte dessa åtgärder gett resultat efter ett halvår till ett år kan det behövas medicin till hjälp.

Kom dock ihåg att även om du får medicin mot ditt höga kolesterol, måste du ändå göra förändringar i din kost och följa de kostråd du får av läkaren, för att inte ditt kolesterol ska öka.

Kostråd kolesterol – inte riktigt som förr

När det gäller den mat du bör äta för att få ner ditt kolesterolvärde, är det inte riktigt samma råd som ges idag, som de du kanske skulle fått för några år sedan. Tidigare koncentrerade man sig helt på att du skulle äta en så fettsnål kost som möjligt, samt mycket fullkorn och frukt. Idag ser det lite annorlunda ut.


 

Du bör fortfarande undvika att äta mättat fett som du hittar i exempelvis feta charkuteriprodukter.

Korv, bacon och fett kött är alltså sånt som du bör plocka bort från din meny, och att du ska äta mycket frukt och grönt gäller fortfarande.

De ger dig massor av bra näringsämnen, som fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det som skiljer dagens kostråd från de gamla är att man har sett att det är bra för kolesterolvärdena om du äter mycket fibrer och växtsteroler. Detta hittar du främst i nötter, vegetabiliska oljor, frukt och grönsaker.

Fibrer och växtsteroler har visat sig inte bara bromsa höjningen av ditt kolesterol, utan de kan faktiskt också sänka värdet.

Sänker det onda kolesterolet och vikten

Genom att äta mat som innehåller mycket fibrer och bra fett, som finns bland annat i vegetabiliska oljor, och undvika det mättade fettet, sänks halten av det onda kolesterolet, som heter LDL.

Samtidigt kommer en sådan diet också att få dig att gå ner i vikt, och det är lika viktigt att bli av med en övervikt som att sänka ditt kolesterolvärde.

Högt kolesterol är ju bara en av flera faktorer som ger dig ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Övervikt är en annan, och övervikten ligger ofta till grund för både högt kolesterol och högt blodtryck.

Därför är det alltså viktigt att försöka bli av med de överflödiga kilona, och med bra kost och regelbunden motion brukar det snabbt försvinna kilon.

Sammanfattning av kostråd vid högt kolesterol

Det är alltså många olika faktorer som spelar in när det gäller ditt kolesterol, och det kan vid första anblicken vara krångligt att hålla reda på vad du ska och inte ska äta.

Men, det är faktiskt inte så krångligt som det kan låta.

Det du ska göra är att äta sådant som hjälper till att sänka halterna av det farliga LDL kolesterolet, och undvika mat som höjer detta onda kolesterol.

Bra mat ökar också andelen av det goda HDL kolesterolet, vilket ytterligare förbättrar din hälsa.

Man kan göra en enkel sammanfattning av vad du bör äta så här.

Ät mer av:

  • vattenlösliga fibrer
  • antioxidanter
  • fytokemikalier
  • omättat fett

Fytokemikalier, vattenlösliga fibrer och antioxidanter får du i dig genom att äta mycket frukt och grönsaker.

Se till att variera ditt intag av både frukter och grönsaker så mycket som möjligt. Olika frukter och grönsaker innehåller olika näringsämnen, och när det gäller dessa är det också ganska enkelt att variera sig, så att du får i dig så många näringsämnen som möjligt. Gå helt enkelt efter färg, och se till att få i dig frukter och grönsaker av så många olika färger som möjligt, så vet du också att du får ett så brett spektra av näringsämnen du kan.

Man brukar också säga att ju färggrannare en frukt är, desto mer näringsämnen innehåller den.

Omättat fett hittar du främst i vegetabiliska oljor, men också i till exempel avokado.

Fisk är också en bra källa till nyttigt fett.

Minska på detta

Det som är allra viktigast att du minskar på är de farligare fetterna.

Mättat fett som du får genom feta charkuteriprodukter, mjölkprodukter och kokosfett bland annat, och de ännu farligare transfetterna som finns i bland annat kakor, kex och snacks.

Ta ett steg i taget

Om du tycker att det verkar svårt att helt kasta om dina matvanor över en natt, kan du ta ett steg i taget, för att nå målet att äta en bra sammansatt kost.

Använd de recept du brukar, men byt ut de ingredienser som inte är bra mot sådana som rekommenderas. Att byta ut ett hårt margarin mot ett flytande med vegetabiliska oljor är ju inte speciellt svårt.

Öka också mängden grönsaker, och ta för vana att äta grönt till varje mål.

Om du behöver gå ned i vikt, kan det också vara ett bra råd att hellre äta flera små mål mat per dag än ett fåtal stora.

Mer om kostråd kolesterol och mat, klicka härKostråd kolesterol.