Kolesterolfattig mat

Här kan du läsa mer om kolesterolfattig mat.


Kolesterol är ett hett ämne just nu. Detta beror delvis på olika uppfattningar om kost och också olika uppfattningar om hur farligt kolesterol är.

Läkarvetenskapen har i årtionden vetat att ett alltför högt kolesterolvärde kan medföra ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, och därför ingår provtagning av kolesterolhalten i de flesta vanliga hälsokontroller som genomförs. Om du har ett högt kolesterolvärde får du råd och anvisningar om vad du bör äta, och vad du bör undvika, för att försöka sänka din kolesterolhalt i blodet.

Allt prat om det farliga kolesterolet har dock samtidigt gett en lite sned bild av vad detta egentligen är.

Nödvändigt kolesterol

Den allmänna uppfattningen är nog att kolesterol är en sorts fett, men det stämmer inte alls.

Kolesterol är istället en sterol, det vill säga en sorts alkohol.


Dessutom är kolesterol ett ämne som är alldeles nödvändigt för din kropp. Din hjärna behöver kolesterol, och hormoner som testosteron och östrogen kan inte bildas om det inte finns kolesterol. Det är alltså ett ämne som inte enbart är av ondo, utan det är faktiskt livsnödvändigt.

Men, och det är ett stort men …. när halterna av kolesterol blir för höga, och då speciellt när det blir för höga halter av det onda kolesterolet LDL, utgör det en fara.

Kolesterolfattig mat sänker inte alltid kolesterolet

För några år sedan hade man en mer enkelsidig syn på detta med mat och kolesterol.

Vi fick lära oss att vi skulle undvika mat som ägg och räkor, eftersom de innehåller mycket kolesterol. Att de är ganska rika på kolesterol stämmer, men däremot har man insett att det inte är kolesterolhalten i maten som är avgörande för ditt kolesterolvärde.

Kolesterol tillverkas i din kropp och det är så sinnrikt instiftat, att om du äter exempelvis ett par ägg, och på så sätt får i dig mer kolesterol, kommer produktionen av kolesterol i din lever att minska i motsvarande grad. Därför påverkar inte alltid halten av kolesterol i den mat du äter ditt totala kolesterolvärde, på det sätt man tidigare trodde.

Det är andra ämnen i din kost som ökar mängden av det kolesterol som kan vara farligt för dig.

Mättat fett värre

Om du äter mycket mättat fett, som finns i bland annat feta charkuteriprodukter och hårda matfetter, kommer detta att höja ditt kolesterolvärde mer än om du äter några ägg då och då.

De vanliga kostråden du får av din läkare brukar därför vara att minska ner på konsumtionen av feta charkuteriprodukter, som korv och bacon, fet ost, hårda matfetter och feta desserter.

Istället bör du äta mer grönsaker och frukt, som ger dig både vitaminer och antioxidanter, vilka har en bra inverkan på de skadliga kolesterolerna.

Kolesterolrika produkter har många fördelar

Om du ser till matvaror som just räkor och ägg, så har ju dessa ett relativt högt innehåll av kolesterol, men de innehåller också massor av proteiner, och de har ett lågt innehåll av mättat fett.

Skaldjur och fisk innehåller heller aldrig transfetter, som är ännu skadligare än vanliga mättade fetter.

Därför uppmanas du inte längre att undvika dessa produkter, om du inte har ett mycket högt kolesterolvärde, eller har andra riskfaktorer som gör att du ska vara extra försiktig.

Kolesterolfattig mat behöver inte sänka din kolesterolhalt

Slutsatsen blir alltså att kolesterolfattig mat inte alltid sänker din kolesterolhalt, precis som kolesterolrik mat inte per automatik behöver höja dina värden.

Eftersom din kropp själv kan anpassa sin tillverkning av kolesterol efter hur mycket kolesterol det finns i din mat, är det istället den mat som ger dig ökade risker att drabbas av hjärtinfarkt eller stroke i samband med kolesterolet som du bör undvika.

Ät alltså mycket större andel frukt och grönt, och undvik mättat fett i möjligaste mån, så minskar du också riskerna att få hjärt- och kärlsjukdomar om ditt kolesterolvärde är högt.