Kolesterol ägg

Kolesterol ägg? Av alla livsmedel som innehåller kolesterol, är nog ägg det mest bekanta.


Att det finns kolesterol i ägg känner de flesta till, och det har larmats om detta i flera årtionden nu. Fortfarande äter vi dock massor av ägg. Hur kan det komma sig?

Kan du äta ägg utan att riskera din hälsa eller ska du låta bli?

Förhållandevis mycket kolesterol i ägg

Ett ägg innehåller ungefär 200 mg kolesterol.

Det beror förstås på äggets storlek, men ett genomsnittligt ägg har denna mängd kolesterol i sig.

Ägget innehåller dock även mycket högvärdigt protein och vitaminer, främst A och E-vitamin.


Ägg räknas anses alltså tillhöra gruppen kolesterolrik mat.

Inga allmänna rekommendationer

Det finns faktiskt inga allmänna rekommendationer om att du inte ska äta ägg på grund av kolesterolinnehållet.

Detta beror på att det finns andra livsmedel som du hellre bör undvika att äta om du vill hålla ett lågt kolesterolvärde. När det gäller att försöka hålla en bra nivå på dina blodfetter är det viktigare att du är försiktig med fet mat, som feta charkuteriprodukter och fet ost till exempel, än de livsmedel som innehåller lite högre andel kolesterol.

Om du inte har speciella risker att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, eller har diabetes kan du äta ett ägg eller två utan att oroas.

Kolesterol är livsviktigt

Kanske du tror att kolesterol bara är ett ämne som ger dig åderförkalkning och lägger grunden för hjärtinfarkt och stroke, och liknande otäcka sjukdomar, men det är faktiskt inte riktigt sanningen.

Kolesterol är ett ämne som är livsnödvändigt för dig.

För att det ska kunna bildas celler i din kropp måste det finnas kolesterol. Likaså måste det finnas kolesterol om din kropp ska kunna producera hormoner och vissa vitaminer. Kolesterol är med andra ord ett ämne som inte bara är av ondo. Det är när det blir för höga halter av detta ämne, som det kan avlagras i dina blodkärlsväggar och där orsaka blodproppar eller andra hjärt- och kärlsjukdomar.

Då är det heller inte enbart den totala mängden kolesterol som är en riskfaktor, utan risken varierar också beroende på vilken sammansättning dina blodfetter har.

Det finns både ett ont kolesterol, som du ska sträva efter att ha i så liten mängd som möjligt, och så finns det det goda kolesterolet som du helst ska ha mycket av.

Det goda kolesterolet hjälper nämligen till att transportera bort det onda från dina blodkärl, och har därmed en skyddande funktion.

Kroppen reglerar en del av kolesterolhalten

Din kropp är så fint skapad, att den faktiskt kan anpassa sin produktion av kolesterol efter hur mycket du får i dig genom maten.

Äter du ägg, som då innehåller relativt mycket kolesterol kan kroppen minska sin egen produktion, så att inte halterna höjs.

Därför är det inte farligt att äta måttliga mängder ägg, utan du kan äta ett frukostägg och också använda ägg i matlagningen.

Maten ska sänka det onda kolesterolet

Istället för att stirra dig blind på vilka enskilda livsmedel som har en lite högre halt av kolesterol, ska du se till att ändra dina kostvanor, så att hela din kosthållning ger dig mat som sänker nivån på det onda kolesterolet och gynnar det goda kolesterolet (mer här: kolesterol mat)

Du ska äta mycket frukt och grönt.

Då får du i dig många bra näringsämnen, som kan hjälpa till att hålla kolesterolvärdet på en bra nivå, och du får också i dig vitaminer och antioxidanter, som är mycket viktiga i detta sammanhang.

Du ska också minska på mättat fett och undvika hårda matfetter, fet ost, grädde, men också onödiga kolhydrater, som du får från godis och socker bland annat. Slut på text om kolesterol ägg.