LDL kolesterol

När du hör talas om LDL kolesterol är det troligen i samband med en hälsoundersökning, där man kontrollerar halten av blodfetter i ditt blod.


Kolesterol och blodfetter är dock inte samma sak.

Det finns flera olika typer av fetter i ditt blod, varav kolesterol är några av dem. Det finns två olika typer av kolesterol i ditt blod, men där finns också triglycerider. Kolesterol i sig är en sorts vaxartat ämne, som liknar fett och som inte kan lösas i vatten

De olika typerna av kolesterol i ditt blod

Du har alltså två olika typer av kolesterol i ditt blod, och de är verkligen helt olika.

Dels finns det ett LDL kolesterol, dels ett som kallas HDL kolesterol, och dessa två fungerar på helt olika sätt.

LDL kolesterol kallas också det onda kolesterolet, eller det farliga kolesterolet. Det är detta som sätter sig fast i väggarna på dina blodkärl och täpper till så att du får en ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. HDL kolesterol kallas det goda kolesterolet, och det har till uppgift att transportera bort LDL kolesterolet från dina blodkärl.


Högt kolesterolvärde säger inte allt

Ofta säger vi att om du har ett högt kolesterolvärde är detta farligt och du riskerar att drabbas av en rad farliga sjukdomar, men det är inte högt kolesterolvärde i allmänhet som är farligt, utan det är när det blir höga halter av skadliga blodfetter, som LDL kolesterol och triglycerider som riskerna ökar. Höga halter av HDL kolesterol gör ju att det goda kolesterolet hinner transportera bort de skadliga.

Höga halter av HDL och låga av LDL är alltså den bästa sammansättning av blodfetter du kan ha.

Man brukar sträva efter att du ska ha minst 60 mg / dl av HDL och högst 100 mg / dl av LDL.

Kolesterol nödvändigt

Kolesterolet i sig är faktiskt nödvändigt för din kropp. Det är väl därför kroppen själv tillverkar detta ämne. Kolesterolet behövs för cellernas väggar och för nervceller, och det behövs också för att bilda garvsyror, vitamin D och hormoner.

Två tredjedelar av ditt kolesterol produceras i din egen lever, resten får du i dig genom maten.

Även LDL kolesterol är livsnödvändigt för dig, så du ska inte sträva efter att bli av med det, men när det blir för mycket av LDL blir det skadligt. Du behöver alltså inte för höga halter av LDL kolesterol, och därför är det viktigt att tänka på vad du äter, så att du undviker att tillföra alltför mycket av det farliga kolesterolet.

Så kan du sänka halten av LDL kolesterol i ditt blod

Ett viktigt sätt att sänka halterna av LDL kolesterol är att börja röra på dig mer.

Fysisk träning sänker halten av det onda kolesterolet, och det gynnar också det goda kolesterolet. Övervikt, rökning och dåliga matvanor är de faktorer som leder till att dina LDL värden blir för höga. Sluta därför röka det första du gör om dina värden visar att du har farliga halter av LDL kolesterol i ditt blod. Övervikt beror ofta på dåliga matvanor, så här kan du slå två flugor i en smäll. Tänk på vad du äter, och försök ändra dina kostvanor till en bättre kosthållning.

Tänk speciellt på detta:

  • ät mindre fett (mättade fetter och transfetter höjer halten av LDL kolesterol)
  • ät mer frukt och grönt
  • antioxidanter sänker LDL halterna
  • öka andelen omättat fett

Lägger du om din kosthållning och ser till att äta mycket mera grönsaker får du automatiskt i dig vitaminer och antioxidanter som sänker det farliga kolesterolet.

Du kommer också att gå ned i vikt, vilket om du är överviktig är en viktig faktor i kampen mot det farliga kolesterolet.

Man vet också att mättat fett som finns i animaliska produkter påverkar kolesterolvärdet mycket mer än vad kolesterolrik mat gör. Ägg, räkor och lever, till exempel, innehåller en del kolesterol, men eftersom det är magra produkter med många bra näringsämnen bör dessa ingå i en varierad och bra kosthållning.

Undvik stress

Stress är tyvärr vardagsmat för många idag, och du kanske också utsätts för stress ibland.

Är det bara ibland är det kanske ingen fara, men långvarig stress har också en negativ inverkan på kolesterolet.

Bland annat är stress ofta orsak till ökad bukfetma, som är en stor riskfaktor då det handlar om hjärt- och kärlsjukdomar. Det du bör göra för att undvika höga halter av skadligt LDL kolesterol, och därmed risken att drabbas av sjukdomar som hjärtinfarkt, stroke eller kärlkramp är därför att motionera mera, äta bra mat och i möjligaste mån undvika stress.

Om inget hjälper

Om du, trots att du lagt om dina matvanor och motionerar regelbundet, inte kan sänka halterna av LDL kolesterol, kan din läkare skriva ut medicin som hjälper till att återställa balansen av dina blodfetter. Kom dock ihåg att medicinen bara är ett hjälpmedel!

Du måste även i fortsättningen se till att äta bra mat som inte höjer kolesterolvärdet, och naturligtvis också röra på dig.