Kolesterolsänkande livsmedel

Fördjupad information om kolesterolsänkande livsmedel.


När du har ett högt kolesterolvärde finns det mycket du kan göra på egen hand för att sänka halten av kolesterol, och framför allt sänka halten av det skadliga kolesterolet.

Det är inte enbart mediciner som ska sköta denna sänkning,utan du måste också fundera på vad du äter och hur du lever. Man kan säga att du får fundera över vilka orsakerna till ditt höga kolesterolvärde är, och göra ditt bästa för att ändra på dem. Visserligen finns det också ärftliga faktorer som kan göra att du har ett högt kolesterol, och ditt arv kan du inte göra mycket åt, men även då kan du sänka ditt värde genom att äta rätt sorts mat, och röra på dig regelbundet.

Ett sunt liv ger en sundare kropp, det är en ganska självklar sanning.

Kolesterolfattig mat är inte alltid det bästa

Det är inte länge sedan du skulle ha blivit avrådd från att äta mat som ägg och räkor, därför att det har ett relativt högt kolesterolinnehåll.

Idag vet man lite mer, och det kommer också nya rön, beträffande mat och kolesterol hela tiden. Du kan visst äta ett ägg till frukost om du vill det. Om du äter mat som innehåller mycket kolesterol kommer din kropp att, som kompensation, sänka sin egen produktion av kolesterol. Det är nämligen så att kolesterol är ett ämne som också produceras i din kropp. Det produceras mycket mer kolesterol inne i kroppen än du får i dig genom den mat du äter.


Cirka 75 % av ditt kolesterol tillverkar kroppen själv (fakta om fett), och eftersom den alltså också kan reglera tillverkningen efter den mängd kolesterol som tillkommer med maten, förstår du kanske att det inte är det viktigaste att leta efter kolesterolfattig mat då du ska försöka sänka ditt kolesterolvärde.

Fett och fibrer påverkar ditt kolesterol mer

Om det inte är kolesterolet i maten som ger dig höga värden av kolesterol, vad är det då?

Jo, man har länge vetat att det fett du äter påverkar, och likaså fibrerna i din mat. När det handlar om fett är det inte bara mängden fett, utan kanske i ännu högre grad, vilken sorts fett du äter som avgör om ditt kolesterolvärde höjs eller sänks.

Allmänt rekommenderas att du äter mindre av mättat fett och mer av omättat fett.

Mättat fett är sådant fett som finns i feta charkuterivaror. Korv, bacon och fläskkarré är mat som du bör minska ner rejält på, eller allra helst avstå från om du ska kunna sänka ditt kolesterol. Däremot har omättade fettsyror förmågan att sänka halten av det onda kolesterolet. Du ska alltså inte sluta äta fett, men du ska vara noga med vilket fett du väljer. Omättat fett finns i produkter från växtriket, som vegetabiliska oljor, avokado, nöter och frön.

Fibrer i maten har också en kolesterolsänkande effekt.

Se också kolesterolsänkande mat.

Kolesterolsänkande livsmedel – nya rön

På senare tid har man genom olika studier också upptäckt att växtsteroler har en mycket positiv inverkan på kolesterolnivån.

Om du äter en kost som innehåller mycket växtsteroler, minskar kolesterolhalten oavsett om du äter mat med mycket kolesterol i.

Vad är växtsteroler?

Växtsteroler finns i alla livsmedel från växtriket och det fungerar ungefär för växten, som kolesterol gör för din kropp.

Det ingår bland annat i växternas cellmembran. Eftersom de är närbesläktade med kolesterol kommer växtsterolerna att tas upp via mag- och tarmkanalen när du äter mat där de ingår, och väl där blockerar de upptaget av kolesterol från tarmen, och kolesterolhalten sjunker.

Det är halten av LDL, det onda kolesterolet, som sjunker. Man har sett att växtsteroler kan minska upptaget av kolesterol med 30-50%.

Upptaget är emellertid väldigt individuellt, så just ditt kolesterolupptag kan minska med allt från 30 till 80 %.

Livsmedel som sänker kolesterolet

Det finns alltså annat än just kolesterolet i maten som påverkar vilken effekt ett livsmedel får på ditt kolesterolvärde.

Typen av fett, innehåll av kostfibrer och så även växtsteroler är alltså det som kan sänka din kolesterolhalt.

Livsmedel som kan sänka ditt kolesterol är bland annat:

  • fet fisk
  • frukt
  • grönsaker
  • vegetabiliska oljor, som raps- och olivolja
  • avokado
  • nötter och frön
  • havre och korn

Det finns förstås också andra livsmedel som kan sänka ditt kolesterol, men om du utgår från dessa produkter kan du skapa din egen diet för att hålla ordning på ditt kolesterol.