Kolesterolsänkande diet

Mer om kolesterolsänkande diet.


Kolesterol är ett ämne som finns naturligt i din kropp.

Det mesta av kolesterolet tillverkas till och med i kroppen, och det är bara cirka 25 % av kolesterolet som tillförs via den mat du äter. Kolesterol är inte ett fett som det kanske är lätt att tro, eftersom det alltid pratas om kolesterol och blodfetter.

Dina blodfetter består av två sorters kolesterol samt triglycerider. Kolesterol är en lipid, det vill säga ett fettliknande ämne, som inte är vattenlösligt. Ämnet är helt livsnödvändigt eftersom det finns i cellmembranen, eller skalen till alla celler i din kropp. Det behövs också för att kroppen ska kunna bilda hormoner, som testosteron och östrogen. Kolesterol är alltså inte ett livsfarligt ämne som du till varje pris ska bli av med.

Det är när halten av kolesterol blir för hög, och i synnerhet om du har mycket av triglycerider och det som kallas det onda kolesterolet, LDL, som det kan öka risken för dig att drabbas av hjärtinfarkt, stroke eller andra liknande sjukdomar.

Detta för att det onda kolesterolet kan sätta sig i dina blodkärlsväggar och orsaka åderförkalkning.


Ät dig friskare

Genom att äta en kolesterolsänkande diet kan du utan medicin sänka ditt kolesterolvärde.

Det kan till och med sänkas så mycket att du inte kommer att behöva några mediciner. En kolesterolsänkande kost har också andra positiva effekter. Är du överviktig kommer du antagligen att gå ned i vikt när du äter denna mat, och om du har högt blodtryck är det i stort sett samma kostråd du kommer att få, som när ditt kolesterol är för högt. Dessutom är det så att alla dessa tre besvär, övervikt, högt blodtryck och högt kolesterolvärde, är riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar.

Om du övergår till en kolesterolsänkande diet har du alltså möjlighet att få bort tre starka riskfaktorer på en och samma gång.

Kolesterolsänkande diet i stora drag

Du kommer att få kostråd från sjukvården om ditt kolesterolvärde är för högt, och du kommer även att få rådet att börja motionera regelbundet.

En massa goda recept på kolesterolsänkande mat kan du också hitta på internet, men för att snabbt komma igång med en kolesterolsänkande diet får du här de grundläggande principerna i den kosthållning du kommer att behöva använda.

Produkter som du ska äta MER av, ibland till och med mycket mer, är:

  • fet fisk
  • frukt
  • grönsaker
  • baljväxter
  • växtsteroler (finns i nötter, vegetabilisk olja m.m)
  • fullkornsprodukter

Även om den feta fisken är helt oöverträffad när det gäller att sänka kolesterolhalten är det också bra att äta annan sorts fisk, och skaldjur.

Frukt och grönt ger dig också fibrer och antioxidanter, som har en positiv inverkan på ditt kolesterolvärde. Du kanske hört att du ska undvika fet mat om ditt kolesterolvärde är för högt, och det stämmer i viss mån. Du bör UNDVIKA mättat fett, som finns i exempelvis feta charkprodukter, som korv och bacon, men du ska äta mer av omättat fett. Bra fett hittar du i den feta fisken, men framför allt i produkter från växtriket.

Nötter, raps- och olivolja, avokado är exempel på livsmedel du ska äta mycket av eftersom de innehåller en hög halt av bra fetter.

Havre, korn, linfrön och psylliumfrön innehåller mycket av lösliga fibrer, som man har sett har en förmåga att effektivt kunna sänka kolesterolvärdet.

En portion havregrynsgröt med lite psylliumfrön till frukost är kanske den bästa starten på dagen du kan ge din kropp.

Se också kolesterolsänkande mat.

Enkelt och billigt också, så du behöver inte köpa hem en massa dyra eller konstiga ingredienser för att äta en bra och kolesterolsänkande diet.