Kolesterolsänkande

Här får du svar på dina frågor om kolesterolsänkande åtgärder, du får konkreta tips och information om vad som gäller kring mat, motion, alkohol och omega 3.


Om du har ett högt kolesterolvärde är det förstås en sänkning av kolesterolet du vill åstadkomma.

Frågan är hur.

Många tror att om man kommer till doktorn och det visar sig att man har högt kolesterol kommer man att få en medicin som snabbt sänker kolesterolet, men riktigt så fungerar det inte. Medicin får du inte förrän du har ändrat din livsföring genom att äta rätt mat och börja motionera. Om inte detta hjälper efter en längre prövotid, kan du få medicin som hjälpe till att sänka ditt kolesterol.

Det är också bra att veta att det finns olika orsaker till ett högt kolesterolvärde. Du kan ha högt kolesterol därför att dina livsvanor har gett dig detta, men det kan också bero på att du har en ärftlighet för att få förhöjda värden.

Oavsett orsaken är det förstås viktigt att försöka hitta alla kolesterolsänkande faktorer du kan.


Gör det själv-tips

Det är alltså du själv som ska sänka ditt kolesterol i första hand.

Om dina besvär är så svåra att det inte hjälper med ändrade mat- (diet) och motionsvanor, kan det komma till en medicinering, men denna är då bara en hjälp. Bra kost och motion är fortfarande det som gäller.

Men, det finns många saker som kan påverka ditt kolesterol, så du kan behöva en lista över de saker du kan göra på egen hand för att sänka ditt kolesterolvärde:

  • motionera regelbundet
  • gå ned i vikt
  • välj bra fett
  • ät mycket mer frukt och grönt
  • ät mer fisk och skaldjur
  • försök undvika stress

Det finns också några små knep, som nästan kan liknas vid gamla tiders husmorskurer, som har en positiv inverkan på ditt kolesterol.

Du kan åstadkomma en kolesterolsänkning genom att:

  • äta en avokado om dagen
  • äta havregrynsgröt
  • använda gurkmeja (innehåller curcuminoider som anses vara kolesterolsänkande)
  • äta omega 3

Att något så enkelt som en portion havregrynsgröt och en avokado om dagen kan sänka ditt kolesterol, är förstås ett stort plus. Detta är ju också saker som är lätta att använda och havregryn har du säkert hemma för det mesta.

Kolesterolsänkande mat och omega 3

Det är naturligtvis inte bara maten som avgör ditt kolesterolvärde, men för den skull är det bra att veta vilken mat som har en kolesterolsänkande effekt, till exempel mat med högt innehåll av omega 3-fettsyror.

Ju fler trådar du har att dra i, desto bättre resultat kan du nå.

Mat som är bra för att sänka ditt kolesterol är:

  • grönsaker
  • frukt
  • baljväxter
  • fullkornsprodukter
  • nötter
  • fet fisk
  • mjuka vegetabiliska fetter

Om du äter fet fisk tre gånger i veckan kommer halten av triglycerider i ditt blod att minska, och triglyceriderna hör till de farliga blodfetter som kan orsaka åderförkalkning. När det gäller fet fisk, så är det innehållet av fettsyran omega 3 som har en sänkande effekt på triglyceriderna.

Mer information om kolesterolsänkande mat.

Andra faktorer som påverkar ditt kolesterolvärde

Det är som sagt INTE enbart maten som påverkar ditt kolesterol.

Om du regelbundet ser till att röra på dig kommer du också att få en positiv effekt på kolesterolet. Dessutom stärker du hjärta och lungor, och minskar därmed risken att drabbas av hjärtinfarkt eller andra hjärt- och kärlsjukdomar.

Du har också lättare att bli av med övervikt om du motionerar, och det i sin tur påverkar också ditt kolesterol.

Om du dricker mycket alkohol har du troligen också ett högt kolesterolvärde. Alkohol i sig kan höja kolesterolvärdet, men om du bara dricker något glas vin i veckan, kan det faktiskt ha en positiv effekt på din hälsa.

Mer alkohol bör du inte dricka om du vill ha en kolesterolsänkande effekt.

Fördjupad information om kolesterolsänkande livsmedel.

Om inte omställningen hjälper

Om du inte lyckas sänka ditt kolesterol genom ändrade livsvanor, tillskott av omega 3 eller de kolesterolsänkande tipsen ovan, måste du kanske också äta en kolestolmedicin för att få hjälp med att sänka nivåerna av kolesterol.