Kolesterol – start

Du har säkert hört att det pratas och skrivs mycket om kolesterol just nu.


Många tror att enbart högt kolesterol orsakar alla fall av hjärt- och kärlsjukdomar.

Andra tror att kolesterol helt saknar betydelse för dessa sjukdomar, den så kallade kolesterolmyten.

Majoriteten av alla läkare är dock eniga om att ett alltför högt kolesterol kan vara farligt, och även om det inte är den enda bidragande faktorn till exempelvis stroke och hjärtinfarkt så är det en starkt bidragande faktor. Av den anledningen bör du göra så gott du kan för att hålla ditt kolesterolvärde på en sund nivå, vilket du bland annat kan göra med rätt kost och regelbunden träning eller motion.

Vad bör du äta?

Du vet säkert redan att kosten kan påverka ditt kolesterolvärde, men vad är det egentligen du kan äta, och vad bör du undvika?

Mat som innehåller stora mängder transfetter och socker är inte bra för din kropp, och de kan bidra till att höja ditt kolesterolvärde. Mer om kostråd för kolesterol kan du läsa här, och på den här sidan kan du hitta information om kost vid högt kolesterolvärde (se kolesterolsänkande).


Många tror att det är säkrast att undvika exempelvis ägg, eftersom detta innehåller mycket kolesterol, men hur ligger det egentligen till med detta? Mer om kolesterol och ägg hittar du på denna sida, och här kan du läsa om kolesterol och räkor, ett annat livsmedel som innehåller en hel del kolesterol, men som också kan medföra mycket positivt för din hälsa.

Det är givetvis viktigt att inkludera en hel del grönsaker och frukter i din dagliga kost, och det bästa du kan göra är att försöka få med så många olika varianter av frukt och grönt som möjligt, eftersom de alla kan förse dig med olika näringsämnen och antioxidanter.

Här hittar du mer information om kolesterolfattig mat, något som kan vara bra att lära dig mer om när du vill hålla din kolesterolnivå i schack.

Kolesterol och mat.

Olika typer av kolesterol

Något som många helt har missat är att det finns olika typer av kolesterol, och det är inte alla som är farliga.

Det finns HDL-kolesterol och LDL-kolesterol, och dessutom finns triglycerider.

LDL-kolesterolet är det farliga kolesterolet, som det är viktigt att du håller i schack, och försöker att sänka. HDL-kolesterolet är däremot nyttigt, och en hög nivå av detta är inte skadligt.

Viktigt är dock att nämna att en sund nivå av totalkolesterol är viktigt, och det är av stor vikt att du har en bra balans av kolesterol i kroppen, där nivån av hdl-kolesterol bör vara relativt hög, medan ldl-kolesterolet bör vara lågt. Det går inte att bara titta på totalkolesterolet och slå fast att du har för högt kolesterolvärde. Det gäller att titta på nivån på ldl-kolesterolet, eftersom hdl-kolesterolet tvärtom ger minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Genom att ta reda på mer om hdl-kolesterol och ldl-kolesterol på respektive sidor kan du ta reda på hur du gör för att få en bra balans.

Mediciner när inget annat hjälper

Mediciner bör inte vara den första utvägen om det visar sig att du har för högt kolesterolvärde.

Först och främst bör du försöka ställa saker och ting tillrätta genom att äta nyttigt och röra mer på dig. Detta kan ofta vara tillräckligt för att få det skadliga kolesterolet att sjunka, men om så inte skulle vara fallet så kan du få medicin utskrivet.

Det finns flera olika typer av mediciner att ta om det skulle behövas, och de vanligaste kallas statiner.

Dessa medför dock en hel del biverkningar, och ibland kan man därför välja andra typer av läkemedel, som exempelvis resiner eller fibrater. Det är viktigt att du tar reda på hur den medicin du fått utskriven fungerar i kombination med andra läkemedel, eftersom det annars kan hända att de olika läkemedlen påverkar varandra negativt. Det är också viktigt att du tar reda på hur du ska ta de olika medicinerna, eftersom det kan hända att du exempelvis måste vänta en viss tid efter att du har ätit eller tagit annan medicin.

Högt kolesterol blir allt vanligare, till stor del beroende på det liv många svenskar lever idag. Stillasittande arbeten och onyttig mat bidrar till att höja kolesterolvärdet till en farlig nivå, och det är just livsstilsändringar som gör att vi kan sänka vårt kolesterol på egen hand i de flesta fall.

Drabbas du av högt kolesterol så har du drabbats av vad din läkare kallar för hyperlipidemi.